Ett nytt verktyg för granskning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet
Med verktyget kan man granska klientsäkerheten som helhet eller välja ut en viss synvinkel och de faktorer som ingår i den. Inom socialvårdens olika tjänster och uppgiftsområden kan beskrivningen användas på tillämpligt sätt, och det kan också användas vid introduktion och utbildning.
Verktyget består av följande material:
- Syfte med beskrivningen av klientsäkerheten
- Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet via klientens upplevelse
- Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet via personalens agerande
- Beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet via organisationens verksamhet
- Stödmaterial för verktyget för beskrivning av klientsäkerheten inom det sociala arbetet
Verktyget har sammanställts av sakkunniga vid Klient- och patientsäkerhetscentret och i sakkunniggruppen för sociala sektorn, utnämnd av Social- och hälsovårdsministeriet. Verktyget har kommenterats av Klient- och patientsäkerhetscentrets nätverk och godkänts av sakkunnigrådet.
Mer information: Eija Savelius-Koski, , eija.savelius-koski(a)ovph.fi ja Satu Koskela, ledande sakkunnig, satu.koskela(a)ovph.fi