Siirry sisältöön
Nyheter

Öppet brev till nya beslutsfattare

Det nedanstående brevet från Klient- och patientsäkerhetscentret har skickat till välfärdsområdenas, Helsingfors stads och HUS-sammanslutningens registraturer, som har uppmanats förmedla det till fullmäktigeledamöter och andra förtroendevalda, områdenas direktörer samt sakkunniga inom säkerhet och kvalitet, tillsyn och verkningsfullhet. I brevet beskrivs Klient- och patientsäkerhetscentrets verksamhet och aktuella teman som stöder beslutsfattandet kring säkerheten inom social- och hälsovården.

Bästa fullmäktigeledamot

Varma gratulationer till din nya fullmäktigeperiod! Vi önskar dig framgång i ditt viktiga uppdrag för områdets och dess invånares bästa.

Vi vill informera er om Klient- och patientsäkerhetscentrets verksamhet och aktuella teman som stöder beslutsfattandet kring säkerheten inom social- och hälsovården.

Nationell uppgift – regional verkningsfullhet

Klient- och patientsäkerhetscentret verkar på nationell nivå och dess uppgift är att samordna planeringen och utvecklingen av klient- och patientsäkerheten. Även om centret hör till Österbottens välfärdsområdes organisation är det Social- och hälsovårdsministeriet (SHM) som styr och i huvudsak finansierar verksamheten. Läs mer om centrets uppgifter här.

Stöd till områdena

Vi sprider evidensbaserad kunskap och god praxis, vi utbildar och driver sakkunnignätverk samt publicerar säkerhetsfrämjande verktyg. Hit hör bland annat anvisningar, checklistor samt mätare och indikatorer. Verktygen kan införas i sin helhet eller i tillämpliga delar. Det är helt frivilligt att införa dem.

Exempel på verktyg: Utvärderingsverktyg: planerade förändringars inverkan på klient- och patientsäkerheten och Verktyg för bedömning av risker med digitala tjänster.

Egenkontroll och säkerhet

Via egenkontrollen enligt tillsynslagen garanteras tjänsternas säkerhet och kvalitet samt att det dagliga arbetet på serviceenheterna följer tjänsteanordnarens och tjänsteproducentens mål och anvisningar.

Under träffar med välfärdsområdena, HUS-sammanslutningen och Helsingfors stad våren 2025 diskuterades bland annat

  • mätning och utvärdering av anpassningsåtgärdernas konsekvenser för klient- och patientsäkerheten
  • mellanutvärdering av genomförandet av klient- och patientsäkerhetsstrategin 2021–2026
  • främjande av utbildningssamarbete inom klient- och patientsäkerhet.

Mer info om de här ämnena: No Harm-webbinariet 6.3.2025 Hur påverkar besparingarna inom social- och hälsovården klient- och patientsäkerheten och Inom egenkontrollen räcker det inte att bara följa anvisningarna.

Vi publicerar sammandrag av tillsynsmyndigheternas och de högsta laglighetsövervakarnas avgöranden, och vi förmedlar information om metoder (t.ex. centrets verktyg och annat möjligt stöd) för att stödja en korrekt tillämpning av lagstiftningen hos tjänsteproducenterna.

För att öka säkerheten behövs information om negativa händelser och farliga situationer

Vi främjar förnyandet av kunskapsproduktionen inom social- och hälsovården i samarbete med Institutet för hälsa och välfärd. Målet är att förnya förfarandena för anmälning av negativa händelser och farliga situationer med hjälp av digitala lösningar och AI.

De jämförelsedata som fås från anmälningarna behövs för utveckling, kunskapsbaserad ledning, styrning, tillsyn och egenkontroll. Målet är att med hjälp av digitala lösningar och AI göra dokumenteringen och informationsöverföringen smidigare, bygga upp ett enhetligt datalager och publicera jämförbara data. 

Läs mer: Tietotuotanto, tilannekuvan seuranta ja tiedolla johtaminen asiakas- ja potilasturvallisuuden kivijalaksi ja perustaksi. Uusi Suomi 16.4.2025 (på finska).

  • Om alla allvarliga händelser bör man insamla information och publicera slutsatser om hur säkerheten kunde förbättras inom hela branschen.
  • Information om negativa händelser och farliga situationer hjälper välfärdsområdena att rikta utvecklingsresurser dit där de får störst effekt.

Att påverka beslutsfattandet

Klient- och patientsäkerhetscentrets påverkansmål för beslutsfattandet finns här och experttexter som stöd för det politiska beslutsfattandet finns här.

Centret deltar i lagberedningen genom att ge utlåtanden om regeringens propositioner och ge expertutlåtanden till riksdagens social- och hälsovårdsutskott samt genom att delta i utskottets experthöranden. Du hittar centrets utlåtanden här.

Centret anser det vara viktigt att

  • välfärdsområdenas riksomfattande mål 2025–2029 innefattar indikatorer som ger en övergripande beskrivning av hur klient- och patientsäkerheten garanteras, vars verkningsfullhet det finns stark evidens för och som gäller negativa händelser och farliga situationer som kan undvikas
  • information om klient- och patientsäkerheten ingår också i minimiinformationen för uppföljningen inom välfärdsområdena och att THL tar fram nationella jämförelsedata som kan utnyttjas för styrningen, uppföljningen, utvärderingen och tillsynen inom välfärdsområdena.

Mer information till beslutsfattare: Beställ brevet till beslutsfattare här.

Vi önskar att vi även i fortsättningen kan erbjuda vår sakkunskap till stöd för beslutsfattandet och arbeta för en säkrare social- och hälsovård tillsammans.

Med vänlig hälsning,

Tuija Ikonen                                                                                                              
direktör, Klient- och patientsäkerhetscentret               
professor i patientsäkerhet, Åbo Universitet          
tuija.ikonen(a)ovph.fi                                                                                                 

Hanna Toiviainen
programchef, FD (folkhälsa), SVM
Klient- och patientsäkerhetscentret
hanna.toiviainen(a)ovph.fi

Distribution: välfärdsområdenas, Helsingfors stads och HUS registraturer

Det här brevet får spridas till fullmäktigeledamöter och andra förtroendevalda, områdenas direktörer samt sakkunniga inom säkerhet och kvalitet, tillsyn och verkningsfullhet.